Zaterdag 20 oktober, Opuwo

20 oktober 2018 - Opuwo, Namibië

We verblijven in een zeer luxe Lodge bovenop een bergtop aan de rand van Opuwo. Het is genieten van het zwembad, de airco en de rust. Het voelt ook wel heel dubbel om hier te verblijven, terwijl in Opuwo, de provincie hoofdstad, veel mensen leven die het minder goed hebben.

In de ochtend gaan we met z’n vieren, Peter, Wilma Anja en ik wandelend naar het stadje om de lokale sfeer beter op te snuiven. Het is heel ontspannen, wij kijken naar de lokale bevolking en zij naar ons. Gisteren werden we, toen we aankwamen per auto, omringd met vrouwen die armbandjes wilden verkopen en jongetjes die wat geld vroegen. Vandaag zien we hen nauwelijks en zien veel meer mensen die het goed hebben. De lokale markt biedt alles aan: spijkerbroeken, stof om mooie jurken van te laten maken, ter plekke gekookt eten. De supermarkt is super druk en heeft een aanbod waar menig Nederlandse supermarkt niet aan kan tippen. Diepgevroren garnalen, verse taart, alles wat je kunt wensen.

De lokale stammen zijn Himba’s en Herrero,s. De Himba’s lopen topless met leren rokjes en mooie haren en kettingen. De Herrero vrouwen lopen in kleurige jurken. Dit stamt uit de tijd dat de Duitsers hier een aantal overheersten. De Duitse vrouwen wilden niet dat de lokale vrouwen top less rond liepen en dwongen hen en de Duitse hooggesloten jurken te dragen. Sindsdien hebben de Herrero’s dit overgenomen als een soort klederdracht.

De rest van de dag hangen we bij het zwembad en de lodge, een dagje vakantie tijdens het reizen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjolijn:
    21 oktober 2018
    Weer heel interessante foto's en verhalen. Kan iemand uitleggen wat 'kudu' voor gerecht is? Gelukkig zijn jullie niet gestrand met een lege tank, onder deze omstandigheden een auto aanduwen lijkt mij een verhit karweitje. Lekker verder genieten zou ik zeggen.
  2. VriendeninNamibie2018:
    22 oktober 2018
    Bedankt voor je reactie! Het juiste woord is koedoe, dit is vlees van een antilope.
    Hilda